IEP Leerlingvolgsysteem
Ook dit schooljaar 2023-2024 werken wij met het leerlingvolgsysteem, het IEP wat staat voor Inzicht Eigen Profiel.
Iedere basisschool volgt nauwkeurig de ontwikkeling van kinderen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor anderevaardigheden, zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind.
Een kind is natuurlijk veel meer dan taal en rekenen. Daarom gaan wij werken met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld.
Wij hebben voor de IEP-toetsen gekozen omdat IEP goed aansluit op waar we in de lessen dagelijks mee bezig zijn. De toetsen zien er ook aantrekkelijk uit. Dit motiveert kinderen om te laten zien wat ze kunnen en wie ze zijn. Onderwerpen die je boeien, zorgen er immers voor dat je herkenning hebt en gemotiveerd werkt. De afnameduur van de toetsen is korter en de vraagstelling vinden we ook beter passen bij de kinderen.
De kinderen doen de IEP-toetsen op de computer, het chromebook of het tablet. Leest een het kind liever van papier of schrijft een kind bij spelling liever dan dat hij moet typen? Dan is dat allemaal mogelijk. De toetsvorm mag geen belemmering zijn. Een belangrijk voordeel van de digitale afname is dat het resultaat direct beschikbaar is. Wij kunnen hierdoor samen met de kinderen de resultaten direct gebruiken tijdens de les. Zo is de toets een hulpmiddel om de volgende stap te zetten in het leerproces.